علیا کوچ

دانستنی ها و مقالات کوچینگ و توسعه فردی

علیا کوچ

دانستنی ها و مقالات کوچینگ و توسعه فردی

۴ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آشنایی با کوچینگ و انواع کوچینگ

 

کوچینگ به عنوان رویکردی عملی و علمی برای ارتقا سطح زندگی شناخته می‌شود با اینکه ریشه‌های کوچینگ بر مبنای داده اثبات شده علمی ساخته شده است. روش کار مبتنی بر استانداردهایی که از همین داده‌های علمی است. داده هایی که عمدتا در علوم روانشناسی ریشه دارند. یکی از این استانداردها مدل کوچینگ می‌باشد.

مدل کوچ یا کوچینگ چیست ؟

متد یا چهارچوبی است که کوچ بر اساس ساختار آن اقدام به کوچینگ یک فرد می‌کند. این متد برمبنای قدم‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شود که کوچ را از رشد صحیح فرایند کوچینگ مطمئن و او را از گرفتاری در چرخه مکالمه بیهوده با مراجعین دور کند.
مدل کوچینگ برای کوچ این امکان می‌دهد که بتواند با تکیه بر یک روش منطقی و علمی، اهداف و مشکلات مراجعین را بشناسد. همچنین مدل کوچینگ شرایطی را ایجاد می‌کند که کوچ بتواند در این فرایند از تکنیک‌ها استفاده کند.

با وجود تنوع مدل‌های کوچینگ، همه بر روی هدف و گام‌های یکسانی متمرکز هستند. این گام‌ها عبارتند از : تعیین هدف ، شناخت وضعیت فعلی ، شناخت امکانات برای دست یابی به هدف ، شناخت موانع احتمالی و طراحی نقشه برای اقدام در جهت دستیابی به اهداف می‌باشد

انوای مدل‌های کوچینگ

مدل کوچینگ Grow , مدل کوچینگOscar , مدل کوچینگClear , مدل کوچینگ Achieve ,مدل کوچینگ steppa , مدل کوچینگ Oskar , مدل کوچینگ Cigar ,مدل کوچینگ Fuel , مدل کوچینگ Solve

این مدل‌های مشهوری می‌باشد و مدل‌های بسیاری وجود دارد که توسط یک کوچ یا شاگردانش ابداع و اجرا می‌شود.

مدل کوچینگ Grow

مشهور ترین مدل کوچینگ در جهان می‌باشد. برای اولین بار در کتاب بازی درونی تنیس به قلم تیموتی گالووی مطرح شد. جان وایت مور بعد از چند سال با استفاده از همین آموزه ها مدل گرو را ابداع کرد. این مدل در کتاب کوچینگ برای عملکرد توسط جان وایت مور به صورت رسمی معرفی شد. مراحل مدل گرو به ترتیب هدف ، واقعیت ، انتخاب ، اقدام است.

ادامه مطلب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • عارفه شتا
  • ۰
  • ۰

بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچینگ یکی از انواع کوچینگ است که مراجعه کننده که می تواند یک کارآفرین یا یک شرکت باشد به کمک یک کوچ می تواند اهداف خود را معین نموده و با هزینه، دقت و انرژی کمتری به آنها برسد و همچنین استراتژی و ساختار کسب و کار خود را بر مبنای هدف های منتخب خودش در بخش های مختلف فروش، مدیریت، رهبری، ساختار سازمانی و… با کمک کوچ خود تهیه و تنظیم نماید.

یک جلسه کوچینگ کسب و کار در چند مرحله به صورت ذیل انجام میگردد.

1- تعریف مسئله و نیازسنجی و عارضه یابی
2- تبیین و ترسیم وضع موجود
3- تعیین هدف و ترسیم وضع مطلوب
4- تعیین شاخص هدف و موفقیت
5- بررسی راهکار ها و تدوین برنامه عملیاتی
6- شناسایی ظرفیت ها و موانع احتمالی و برنامه ریزی برای آنها
7- اجرای برنامه ها توسط مراجع با نظارت مربی و رفع اشکالات احتمالی
8- سنجش میزان موفقیت بر مبنای شاخص تعیین شده

مهم ترین دستاورد ها و کاربرد های بیزینس کوچینگ

1- راه اندازی و هدف گذاری کسب و کار
2- بهبود راندمان و ریشه کسب و کار
3- افزایش فروش، درآمد و سودآوری
4- کاهش هزینه های غیر ضروری


چگونه این دستاوردها حاصل میگردد؟

ادامه مطلب

 

  • عارفه شتا
  • ۰
  • ۰

سلف کوچینگ

از سلف کوچینگ چه میدانید؟

امروزه در کنار واژه کوچینگ، سلف کوچینگ نیز بسیار رواج یافته است. همچنین مورد استقبال زیادی از مدیران قرار گرفته است. بسیار کسانی هستند که ما را تشویق به رفتن به دوره‌های سلف کوچینگ می‌کنند. در این مقاله برای شما سلف کوچینگ و تفاوت آن را با کوچینگ توضیح می‌دهیم.

سلف کوچینگ چیست ؟

سلف کوچینگ توانایی مدیریت و هدایت خود ، برای حل مشکلات، رسیدن به هدف‌ها، پیدا کردن استعدادها و به حداکثر رساندن قابلیت ها و به وجود آوردن محیطی برای رشد شخصی است. سلف کوچینگ یعنی به درجه‌ای از شناخت از خود برسی که بتوان تشخیص داد که بهترین برای شما چیست. به زبان ساده سلف کوچینگ توانایی ایجاد تغییرات بزرگ و مثبت را در خود بدون نیاز به شخص دیگر است.

به تعریف ICF (فدراسیون بین‌المللی کوچینگ) کوچینگ عبارت است از «همراهی کوچ با مراجعه‌کننده‌ها در یک فرایند فکری عمیق و خلاقانه که الهام‌بخش آن‌ها برای به حداکثر رساندن استعدادهای حرفه‌ای و شخصی آن‌ها است». در حقیقت کوچینگ فرایندی است که در آن فرد با کمک کوچ یا مربی خود، اهداف خود را شناسایی کرده و راه رسیدن به آن‌ها را پیدا می‌کند. این اهداف می‌تواند حل مشکلی خاص، رسیدن به دستاوردی خاص و یا شکوفا کردن یک استعداد باشد.

تفاوت کوچینگ و سلف کوچینگ

مهمترین تفاوت بین این دو شخص کوچ می‌باشد. در کوچینگ یک کوچ درکنار فرد قرار می‌گیرد و او را در مقطع‎های مختلف کمک و یاری می‌کند و اصطلاحا راهبری می‌کند.اما در سلف کوچینگ این خود فرد است که نقش کوچینگ را برای خود انجام می‌دهد و خود را راهبری کرده و در مقطع‌های مختلف حرکت به سوی هدف، انگیزه به خود می‌دهد. فرد در سلف کوچینگ به دجه‌ای می‌رسد که می‌تواند نگاهی بدون قضاوت داشته باشد به عملکرد و نقاط قوت و ضعف خود داشته باشد و به چنان خودشناسی و خودآگاهی‌ای دست یافته است که تمام کیفیات شخصیتی خود را به‌خوبی می‌شناسد.

اگر میخواهید درباره سلف کوچینگ بیشتر بدانید و از مزایای آن مطلع شوید، مطالعه مقاله سلف کوچینگ را پیشنهاد میکنیم.

  • عارفه شتا
  • ۰
  • ۰

کوچ کیست؟

کوچ کیست

کوچ کیست؟

در این مقاله میخواهیم به طور مختصر با معنی کوچ آشنا شویم و به سوال کوچ کیست پاسخ دهیم.

کوچ به شخصی گفته می‌شود که به افراد کمک می‌کند تا بر وضعیت کنونی خود متمرکز و تغییرات لازم را در زندگی ایجاد کنند. به اشخاص کمک می‌کند تا با شناخت هدف‌های مثبت در زندگی به سمت آن قدم بردارد. چه شخص در حال ایجاد یک تعییر بزرگ باشد و چه برای رسیدن به هدفی خاص نیاز به محرک و انگیزه داشته باشد، وجود کوچ در این مسیر میتواند بسیار ارزشمند باشد. کوچ‌ها با پرسیدن سوال صحیح، ایجاد چارچوب ، دادن تمرین و مسئولیت پذیری دارند، به افراد کمک می‌کند تا با تغییرات مثبت در زندکی خود را تشخیص داده و آن را ایجاد کند.

تحصیلات یک کوچ حرفه‌ای

امروزه در ایران رشته کوچینگ و یا تربیت کوچ در هیچ دانشگاهی وجود ندارد. در دنیا این رشته‌ای جدید بوده است که دانشگاه‌های کمی آن را تدریس می‌کنند. از این رو همانند سایر رشته‌ها که به مثال مدرک وزرات علوم تایید کننده تخصص افراد است. برای کوچ مدرک آکادمیک وجود ندارد.

اگر مایلید با مفهوم کوچ بیشتر آشنا شوید و درباره ویژگی های یک کوچ خوب و نحوه انتخاب کوچ اطلاع پیدا کنید؛ مطالعه مقاله کوچ کیست را به شما پیشنهاد میکنیم.

 

محمدرضا علیا، کوچ ICF متخصص کوچ توسعه فردی و سازمانی با مدرک معتبر از موسسه فرا کوچ می‌باشد. محمدرضا علیا جلسات کوچینگ مختلفی از جمله: لایف کوچینگ، کوچینگ فردی، کوچینگ کسب و کار و آموزش کوچینگ برگزار می‌کند که بر حسب نیاز به صورت انفرادی یا گروهی شرکت کنید برای دریافت اطلاعات بیشتر و رزرو جلسات کوچینگ می‌توانید فرم رزرو جلسات را پر کنید.

  • عارفه شتا