علیا کوچ

دانستنی ها و مقالات کوچینگ و توسعه فردی

علیا کوچ

دانستنی ها و مقالات کوچینگ و توسعه فردی

۲۸ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اگر میخواهید بدانید مشکل کار شما چیست که با وجود درست انجام دادن تمام مراحل، فروش تان افزایش نمیابد و از رقبا بیشتر نمیشود، پیشنهاد میکنم  مقاله کوچینگ فروش چیست و چه کاربردهایی دارد؟ را تا پایان مطالعه کنید.

برای رسیدن به این اهداف، به یک مشاور فروش نیاز دارید.

مشاور یا کوچ حرفه ای، میتواند در هر مجموعه یا سازمان با دانش خود، به شما نکاتی را یادآور شود که خودتان متوجه این موارد نشده اید.

کوچینگ فروش، کاستی های کسب و کار شما را به شما میشناساند و سکوی پرتابی برای فروش و کسب و کار شما میشود. 

در ادامه مقاله “کوچینگ فروش چیست و چه کاربردهایی دارد؟” خواهیم پرداخت به:

کوچینگ فروش:

کوچینگ فروش یا Sales coaching در جهت بهبود کارایی نمایندگان صورت میگیرد، که شامل آموزش پیوسته و خصوصی از جانب مدیران فروش است.

کوچینگ فروش شامل موارد زیر میشود:

  1. راهنمایی و هدایت فروشندگان در جهت کشف و رسیدن به اهداف آنها
  2. اصلاح عادات های نامناسب
  3. تقویت و ایجاد مهارت در زمینه دستیابی به موفقیت و هموار کردن مسیر رسیدن به موفقیت
  4. توسعه قابلیت های اعضای تیم فروش

راز موفقیت کوچ های فروش چیست؟

1-مشخص کردن اهداف:

فروشندگان با کمک کوچ فروش میتوانند اهداف مشخصی تعیین کنند و گام هایی در جهت رسیدن به این اهداف بردارند و به موفقیت برسند، هم چنین افزایش چشم گیری در فروش خود داشته باشند.

داشتن انگیزه کافی در این مسیر برای فروشندگان بسیار لازم و ضروری است تا برای حرکت به سمت اهداف خود از حداکثر پتانسیل استفاده کنند.

2-اجرا کردن:

در این مرحله کوچ به فروشندگان کمک میکند تا با ایجاد عادت های تازه و یا تغییر آن ها قدم در مسیر موفقیت بگذارند، تغییر این عادت ها کار خیلی ساده ای نیست؛ به همین دلیل نیاز است تا کوچ ها به طور مکرر جلساتی با فروشندگان داشته باشند و با کمک این جلسات به اهداف خود دست یابند.

3-پرورش استعدادها:

کوچ ها نیازهایی که فروشندگان به مهارت و دانش دارند را ارزیابی کرده و آنها را به توسعه و پیشرفت تشویق میکنند.  

کوچ ها می توانند آموزش هایی را پیشنهاد دهند و در ایجاد برنامه های توسعه کمک کنند.

نکات طلایی در کوچینگ فروش:

ادامه مطلب

  • عارفه شتا
  • ۰
  • ۰

سلف کوچینگ

امروزه در کنار واژه کوچینگ، سلف کوچینگ نیز بسیار رواج یافته است. همچنین مورد استقبال زیادی از مدیران قرار گرفته است. بسیار کسانی هستند که ما را تشویق به رفتن به دوره‌های سلف کوچینگ می‌کنند. در این مقاله برای شما سلف کوچینگ و تفاوت آن را با کوچینگ توضیح می‌دهیم.

سلف کوچینگ چیست ؟

سلف کوچینگ توانایی مدیریت و هدایت خود را برای حل مشکلات، رسیدن به هدف‌ها، پیدا کردن استعدادها و به حداکثر رساندن قابلیت ها و به وجود آوردن محیطی برای رشد شخصی است. سلف کوچینگ یعنی به درجه‌ای از شناخت از خود برسی که بتوان تشخیص داد که بهترین برای شما چیست. به زبان ساده سلف کوچینگ توانایی ایجاد تغییرات بزرگ و مثبت را در خود بدون نیاز به شخص دیگر است.

به تعریف ICF (فدراسیون بین‌المللی کوچینگ) کوچینگ عبارت است از «همراهی کوچ با مراجعه‌کننده‌ها در یک فرایند فکری عمیق و خلاقانه که الهام‌بخش آن‌ها برای به حداکثر رساندن استعدادهای حرفه‌ای و شخصی آن‌ها است». در حقیقت کوچینگ فرایندی است که در آن فرد با کمک کوچ یا مربی خود، اهداف خود را شناسایی کرده و راه رسیدن به آن‌ها را پیدا می‌کند. این اهداف می‌تواند حل مشکلی خاص، رسیدن به دستاوردی خاص و یا شکوفا کردن یک استعداد باشد.

تفاوت کوچینگ و سلف کوچینگ

مهمترین تفاوت بین این دو شخص کوچ می‌باشد. در کوچینگ یک کوچ درکنار فرد قرار می‌گیرد و او را در مقطع‎های مختلف کمک و یاری می‌کند و اصطلاحا راهبردی می‌کند.اما در سلف کوچینگ این خود فرد است که نقش کوچینگ را برای خود انجام می‌دهد و خود را راهبردی کرده و در مقطع‌های مختلف حرکت به سوی هدف، انگیزه به خود می‌دهد. فرد در سلف کوچینگ به دجه‌ای می‌رسد که می‌تواند نگاهی بدون قضاوت داشته باشد به عملکرد و نقاط قوت و ضعف خود داشته باشد و به چنان خودشناسی و خودآگاهی‌ای دست یافته است که تمام کیفیات شخصیتی خود را به‌خوبی می‌شناسد.

چه کسانی می‌توانند سلف کوچینگ کنند

شناخت متد کوچینگ شرط توانایی سلف کوچینگ کردن است. شخصی که می‌خواهد سلف کوچینگ کند، باید به میزانی کوچینگ کردن را یاد بگیرد تا بتواند خود را کوچ کند. این مسئله نیاز به یک دوره آموزشی زیر نظر یک کوچ حرفه‌ای را دارد.

اما پیش‌نیاز یادگیری سلف کوچینگ، کوچینگ خود فرد است. درواقع فرد باید ابتدا کوچینگ شود، سپس سلف کوچینگ را یاد بگیرد.

ادامه مطلب

  • عارفه شتا
  • ۰
  • ۰

تاثیر داشتن بیزینس کوچ حرفه ای در رشد و پیشرفت کسب و کارها موضوعی است که کاملا ثابت شده است و در صورت وجود دو عامل زیر موثر خواهد بود:

1-تمایل مشتری برای رشد و پیشرفت

2-فاصله ی مکانی بین مکانی که اکنون قرار دارد و مکانی که در آینده میخواهد باشد، وجود داشته باشد.

تنها این دو عامل نیاز است تا مشکلات شما حل شود و بتوانید زندگی جدیدی را آغاز کنید.

با این دو عامل در کسب و کار شما تغییر ایجاد خواهد شد و افزایش فروش و سود خواهید داشت.

 

مزیت های داشتن بیزینس کوچ حرفه ای:

1-میتوانید اقدامات هوشمندانه تری انجام میدهید زیرا میدانید دقیقا به دنبال چه هدفی هستید.

با کمک بیزینس کوچ حرفه ای شما میتوانید بین آنچه در قلب تان برای خودتان می خواهید و آنچه که می توانید داشته باشید تمایز قائل شوید.

2-برای خوب کار کردن نیازمند داشتن یک زندگی متعادل هستید، زندگی که خودتان آن را طراحی کرده اید، شما با یک بیزینس کوچ حرفه ای میتوانید آن را به دست آورید.

برای شروع یک زندگی متعادل، نیاز است که کاملا خودخواه باشید!

منظور از خودخواهی این است که در درجه ی اول عاشق خودتان باشید، اما دیگران را هم دوست بدارید.

یک بیزینس کوچ حرفه ای به شما یاد میدهد در عین خودخواه بودن مسئولیت پذیر هم باشید.

شما عاشقانه کاری که انجام میدهید را دوست دارید زیرا میدانید شایسته و لایق آن هستید.

3-افزایش درآمد و امکان سرمایه گذاری برای شما، به درآمدی خواهید رسید که لایق آن هستید.

رسیدن به پول و درآمد بیشتر با کمک یک بیزینس کوچ امکان پذیر خواهد بود و خواهید توانست به رشد روز افزون کسب و کار خود دست یابید.

 هم چنین میتوانید برای آینده خود برنامه ریزی مالی کنید و یک راهبرد عالی برای کسب درآمد بیشتر از کسب و کارتان طراحی کنید.

ادامه مطلب

  • عارفه شتا
  • ۰
  • ۰

انگیزه

انگیزه

انگیزه یعنی میل و کشش داشتن برای انجام. اما منظور از انجام، در اینجا میل و کشش برای به سرانجام رساندن کاری یا چیزیست. بیشتر اوقات انگیزه و اشتیاق را با هم یکسان میبینیم که این اشتباه است. چرا که انگیزه میل به انجام است و اشتیاق یک هیجان است.

انگیزه دو بعد بیرونی و درونی دارد:

انگیزه درونی به هیچ عامل بیرونی بستگی ندارد و فقط خودتان هستید که میل به انجام دارید. یعنی کارفرما شما هستید و خود را موظف به انجام اموری می‌دانید که در آن اجباری نیست.

انگیزه بیرونی به عوامل محرک بیرونی بستگی دارد. مانند تشویق خانواده ، جوایز و پاداش ها ، گرفتن تایید از دیگران و سایر عوامل دیگر که انسان برای بدست آوردن آنها میل به انجام پیدا می‌کند. که هر دو انگیزه درجایگاه خود مهم و کار آمد هستند.

مهمترین مسئله شناسایی عوامل انگیزاننده بیرونی و درونی و تطبیق آنها با یکدیگر است. باید انگیزه‌های بیرونی و درونی ما در یک راستا باشند. اهداف مانند منطبق بر این راستا باشند. که بهترین ملاک برای سنجش این مسئله نظام ارزش‌ها است.

علائم بی‌انگیزگی :

  1. احساس می‌کنید برای کاری ساخته نشده‌اید.
  2. در زندگی خود هدفی را دنبال نمی‌کنید.
  3. احساس کمبود اعتماد به نفس دارید.
  4. خود را متعهد نمی‌دانید
  5. احساس می‌کنید بی‌استعداد هستید
  6. هیچ کاری آنقدر ها هم مهم نیست
  7. اگر یک اتفاقی نیافتد یا نیافتد فرقی نمی‌کند.

دلایل ابتلا به بی‌انگیزگی

توقعات نادرست :

وقتی ما از دیگران انتظار و توقعی داریم و برای برآورده شدن آن تلاش می‌کنیم. یا هدفهای دور از واقعیت داریم و در تحقق آن شکست می‌خوریم باعث بی‌انگیزگی در ما می‌شود.

انتخاب‌های نادرست :

انتخاب‌های غلط در هر زمینه‌ای که برای ما نتایج نامطلوب به همراه داشته باشد در صورت تکرار باعث از دست دادن انگیزه برای ما می‌شود .

نداشتن برنامه و هدف

اگر ندانیم کجا می‌خواهیم برویم، چرا می‌خواهیم برویم و با چه وسیله‌ای میخواهیم برویم از مسیر خود دور می‌شویم و به مرور بی‌انگیزه خواهیم شد.

ورودی‌های مخرب

حرف‌های ناامید کننده و غمگین و خبرهای ناخوشایند و منفی ما را تحت تاثیر می‌گذارد. ترس را مهمان ما می‌کند و به مرور ما دلسرد می‌شویم.

ترس از شکست و عدم وجود علم کافی

وقتی شما در مسیری بدون علم و دانش و یا بدون وجود راهنمای مناسب هدف می‌گذارید مسیر برای شما مبهم است و ابهام نوید حضور ترس است که قاتل انگیزه است . تا وقتی شما ترس داشته باشید انگیزه وجود نخواهد داشت.

 

راه های ایجاد انگیزه:

ادامه مطلب

  • عارفه شتا
  • ۰
  • ۰

کتاب تئوری انتخاب

نویسنده: دکتر ویلیام گلاسر
مترجم: دکتر علی صاحبی

ویلیام گلاسر،روان‌شناس مشهوری که خلاف جریان آب شنا کرده بود. ۱۱ مه ۱۹۲۵ در کلیولند اوهایو متولد شد و در ۲۳ اوت ۲۰۱۳ در سن ۸۸ سالگی چشم از دنیا فروبست. او ابتدا در رشته مهندسی شیمی تحصیل می‌کرد اما به دلیل علاقه‌ای که داشت به روان‌شناسی روی آورد. در سال ۱۹۴۹ لیسانس روانشناسی بالینی و در سال ۱۹۵۳ و دکترای روانپزشکی گرفت. ویلیام گلاسر در مشاوراتش، در حین کار و همچنین مطالعاتش به مواری مانند انتخاب و مسئولیت‌‌پذیری شخصی توجه می‌کرد و نتیجه سال‌ها فعالیتش را در این زمینه در کتاب تئوری انتخاب عرضه کرد.

مشاهده ی ویدیو این مطلب 

  • عارفه شتا
  • ۰
  • ۰

کوچینگ ورزشی

کوچینگ ورزشی(sport coaching):

کوچینگ ورزشی به هدایت و راهنمایی ورزشکاران و تیم های ورزشی می پردازد.

ورزش باعث بالا رفتن روحیه­ جمعی، پیشرفت جامعه و امید بخشی به تمام افراد یک جامعه می شود. ورزش مهارت های اساسی زندگی را به جوانان می آموزد و سلامت جسمی و روانی آنها را نیز بهبود می بخشد.

کوچینگ ورزشی چیست؟

برای بعضی از افراد ورزش صرفا جنبه ی تفریحی دارد، در حالی که ورزش در زندگی برخی افراد به عنوان یک بخش اساسی است و تلاش بسیاری در جهت بهتر شدن آن میکنند.

مربی یا کوچ ورزشی، می تواند به شما کمک کند تا هر انگیزه ای برای شرکت در ورزش داشته باشید، علاوه بر برتری داشتن نسبت به دیگران، بتوانید سطح لذت خود را در هر رشته ورزشی که انتخاب کرده اید به بالاترین سطح برسانید.

کوچینگ ورزشی به شیوه های مختلف مانند تدریس تخصصی، انتقاد سازنده، انگیزه دادن و پشتیبانی حضوری می تواند به افراد کمک کند تا ذهن خود را متمرکز کنند ، بدن خود را تقویت کنند و رشته های ورزشی را به خوبی بیاموزند تا از بهترین فرصت ممکن برای موفقیت برخوردار شوند.

چگونگی عمکرد کوچینگ ورزشی:

 

اکثر ورزشکاران حرفه ای مربیانی دارند که به آنها در آموزش ها و رقابت ها کمک میکنند. برای استفاده از مزایای کوچینگ ورزشی، برخورداری از دو عامل تمایل و علاقه به یادگیری آن رشته ی ورزشی کافی است. عملکرد یک کوچ ورزشی را می توان در سه شاخه ی زیر خلاصه کرد:

1-آموزش قوانین، تاکتیک ها و تکنیک های رشته ورزشی

2-ارائه ی نگرشی منحصر به فرد برای کمک به بهبود عملکرد تیم ها

3-کمک به افرادی که در ورزش های سطح بالا مشغول هستند و آموزش رویارویی با فشارهای زیادی که در فضای رقابتی وجود دارد.

چرا لازم است از کوچینگ ورزشی استفاده کنیم؟

ادامه مطلب

  • عارفه شتا
  • ۰
  • ۰

کوچینگ خانواده

چقدر خودت را می‌شناسی؟

 

لایف کوچ‌ها می‌دانند هر خانواده مشکلات خاص خودشان را دارند. حقیقت آن است که زندگی در کنار یکدیگر کار ساده‌ای نیست. حتی اگر آن افراد برای ما باارزش باشند. مدیریت یک خانواده کار ساده‌ای نیست و بسیار زمان‌بر است که تمرین و صبوری لازم دارد. این که بتوان تمام اعضای خانواده را شاد نگه داشت هم آسان نسیت به خصوص زمانی که همگی زیر یک سقف زندگی می‌کنند. در جلسه‌های کوچینگ خانواده با استفاده از ابزار و تکنیک‌‌های مناسب کوچ سعی بر حل مشکلات خانواده می‌کند. با ایجاد درک متقابل بین اعضا و جایگزین کردن احساس راحتی و خوشحالی در شرایط سخت کنیم.

مفهوم کوچینگ خانواده چیست ؟

فرایند کوچینگ خانوانده مانند فرایندهای دیگر کوچینگ‌ها از مفاهیم بنیادی و اساسی برخوردار هستند. کمک و راهنمایی به افراد برای دستیابی به هدف‌هایی که میخواهند به آن برسند. زمانی که یک بیزینس کوچ برای بازسازی یک تیم کمک می‌کند یا مشاوره می‌دهد. کوچ خانواده هم سعی دارد مشکلات اعضا خانواده را حل کند. کمک می‌کند تا مشکل اصلی را بفهمید و با انجام تغییراتی برای حل آن الزامی است.

جلسه‌های کوچینگ خانواده به صورتی طراحی شده تا افراد در منطقی‌ترین حالت خود باقی بمانند. زمانی که اجازه می‌دهیم احساساتمان بر ما غلبه کنند، مکالمه عادی به مشاجره تبدیل می‌شود.

حضور کوچ در جلسه‌ها به افراد این اطمینان را می‌دهد که هر گونه مشاجره بین اعضا خانواده تا جای ممکن منظم و منصفانه به صورتی که هر شخص فرصتی برای بیان نظر خود داشته باشند.

 

مزایای جلسه‌های کوچینگ :

اگر به خانواده مانند یک سازمان نگاه کنیم، میفهمیم که رشد شخصی هر یک از اعضای خانواده باعث بهبود و تغییر شرایط خانواده می‌شود. برخی از این موارد عبارتند از

  • پیشرفت فردی هر یک از اعضای خانوادگی 
  • بهبود ارتباطات خانوادگی 
  • ایجاد ارتباطات قوی‌تر میان اعضا 
  • ایجاد تعامل 
  • بهبود روزمره

چگونه می‌توانیم کوچ خانواده شویم

قدم اول : در آغاز باید دوره آموزش کوچینگ معتبری را بگذرانید تا مهارت‌های اولیه کوچینگ را یاد بگیرید و برای تقویت این مهارت‌ها باید تمرین‌هایی را انجام دهید.

قدم دوم : به یک انجمن‌ کوچ والدین بپیوندید تا ار نکته‌ها و چالش‌هایی که دیگر کوچ‌های و والدین در ارتباط با این رشته کوچینگ به اشتراک گداشته‌اند استفاده کنید.

ادامه مطلب

  • عارفه شتا
  • ۰
  • ۰

ماشین رفتار

در مقاله قبلی با تئوری انتخاب ویلیام گلاسر آشنا شدیم. در این مقاله میخواهیم با ماشین رفتار آشنا شویم.نظریه ویلیام گلاسر از رفتار در حدی با تعریف عمومی متعارف از رفتار فاصله دارد که گلاسر ترجیح می‌دهد برای ایجاد تمایز با معنای متعارف، آن را Total Behavior یا رفتار کلی بنامد. او برای اینکه تصویری را که از رفتار در ذهن دارد، شفاف‌تر کند از استعاره‌ای به نام «ماشین رفتار» استفاده می‌کند.

ما در سلسله درس‌های نظریه انتخاب، ترجیح می‌دهیم به جای رفتار کلی از همان واژه‌ی رفتار استفاده کنیم و به جای چیزی که در زبان محاوره به آن رفتار گفته می‌شود،‌ از لغت عمل استفاده خواهیم کرد.

ویلیام گلاسر رفتار را شامل چهار بخش می‌داند که هر یک از آنها یکی از چهار چرخ ماشین رفتار را تشکیل می‌دهند.

1. فکر کردن و ماشین رفتار

 فکر کردن، افکاری است  که به صورت هوشیار یا ناهوشیار ، از افراد ساطع می شود . مانند اندیشیدن به مفهوم، یا چیز خاصی و خیال پردازی

2. عمل کردن

منظور قسمتی از فعالیت که در آن بعضی از قسمت های بدن به طور آگاهانه درگیر شوند مانند ورزش کردن یا راه رفتن . همینطور حرکت هایی هم هستند که خیلی ، نیاز به ذخیل کردن آگاهی در آن حس نمی شود مانند : بلعیدن غذا و یا نوشیدن آب و فعالیت هایی از این قبیل

3.احساس کردن:

به معنی تجربه کردن انواع بسیار گسترده ای از هیجانات و عواطف خوشایند و ناخوشایند است از قبیل : ترس ، وحشت ، سرنش ، بی اعتمادی , شجاعت ، صداقت ، اعتماد به نفس و بسیاری از احساسات و عواطف گوناگون

4.فیزیولوژی و ماشین رفتار:

عبارت است از در گیری بخش های کلی رفتار ، همزمان با کارکرد هوشیار و یا ناهوشیار ساز و کار بدن . مانند تپش قلب یا لرزیدن صدا و عرق کردن

ادامه مطلب

  • عارفه شتا
  • ۰
  • ۰

دنیای مطلوب

تئوری دنیای مطلوب یا آرمانی توسط ویلیام گلاسر مطرح شده است و اینگونه تعریف کرد :

دنیای کوچک و شخصی است که از لحظه تولد در ذهن خلق می شود و با ایده آل های شخص ساخته می شود.

یعنی هر چیزی که به ما احساس خوبی را منتقل کند ، در این دنیای آرمانی قرار می‌گیرد، مثل ارتباط با اطرافیان، اعتقادات و باورهایی که داریم، سفر رفتن و … .

ما مطیع دنیای مطلوب خود هستیم. بر اساس آن زندگی می‌کنیم یعنی اگر در دنیای آرمانی من هر چیزی باشد من به آن سمت حرکت می‌کنم.

دنیای آرمانی هر شخص مطلق به خودش است

کم بیش می‌آید که دنیای مطلوب دو نفر شبیه هم باشد. به خاطر این تفاوت بین افراد است که باعث بروز اختلافات مختلف در روابط می‌شود و اگر ما از دنیای همدیگر مطلع بودیم می‌توانستیم به خوبی با هم زندگی کنیم. یعنی وقتی من یک چیز را دوست دارم و از آن لذت می‌برم، طرف مقابل من هم از چیز دیگری لذت می‌برد و این امری کاملا طبیعی است .

 

دنیای مطلوب در ذهن به چه شکل است ؟

این دنیا مانند یک قصر در ذهن ما می‌ماند و هر چیزی که دوست داریم و به ما حس خوبی می‌دهد در آن قرار می‌دهیم. اما هر کسی بخواهد به این قصر حمله کند و یا محتویات قصر را تغییر دهد با آن شخص درگیر می‌شویم و او را از قصر خود دور می‌کنیم.

برای مثال شما از داشتن یک هدفی احساس خوبی دارید و وارد قصر خود کردید. این هدف را به یک شخص دیگر می‌گویید و او هدف شما را مسخره و شما را ناراحت می‌کند. چرا شما ناراحت می‌شوید ؟ چون به محتویات قصر شما بی احترامی شده است. کاری که شما به صورت ناخودآگاه انجام می‌دهید دور کردن آن شخص از قصر شما است. که نتیجه این کار سرد شدن رابطه شما با آن شخص است.

احترام به دنیای آرمانی

ادامه مطلب

  • عارفه شتا
  • ۰
  • ۰

ما انسان‌ها دو دنیا داریم ؛ دنیای واقعی که در آن زندگی می‌کنیم و دنیای مطلوبی که در آن آرزوها و افکار ما قرار دارد. مفهوم دنیای واقعی، همین فضایی که با خوبی ها و بدی‌ها می‌گذرانیم می‌باشد. اما دنیای دیگری وجود دارد که از چیزهایی که دوستشان داریم و برای ما ارزشمند هست تشکیل شده است. ما همیشه در حال مقایسه دنیای مطلوب و دنیای واقعی خود هستیم. هرگونه ناسازگاری بین این دو وجود داشته باشد، میتواند ما را ناراحت کند. این ناراحتی اولیه طبیعی است و اگر همین ناراحتی ها و ناخشنودها نبود، بشر هیچگاه به فکر حل مسئله و بهبود اوضاع نمی‌افتاد. چیزی که در این بین مهم است نحوه برخورد ما با تضاد بین این دو دنیاست.  

فاصله بین دنیای واقعی و دنیای مطلوب

فاصله بین این دو دنیای واقعی و مطلوب همیشه وجود داشته و خواهد داشت. تلاش ما در زندگی پر کردن این فاصله است. همین که وقتی انسان تلاش می‌کند و به سمت دنیای آرمانی خود حرکت می‌کند این حرکت باعث می‌شود که خوشحال باشد. اما انسان‌هایی که تلاش نمی‌کنند یا تلاششان غیر اصولی است، بیشتر از دیگران در معرض ناراحتی و ناخرسندی هستند.

برای بهبود حال این انسان‌ها دو راه وجود دارد :

  • اصلاح تلاش‌ها : بسیاری از شکست‌های ما بخاطر عادت‌هایی است که داریم و فراموش کردیم که امتحان راه‌هایی که قبلا آزموده‌ایم سبب می‌شود که به نتایج تکراری برسیم باید در این راه شجاع و ریسک پذیر باشیم.
  • اصلاح دنیای مطلوب : ممکن است که بنای دنیای مطلوب ما ایده‌آل‌گرایانه باشد. بنابراین بهتر است آن را بازنگری کنیم و از بعضی مطلوب های دست نیافتنی چشم بپوشیم. با این کار، مهم ترین چیزی که به خود هدیه داده ایم ، رضایت بیشتر از زندگی است.

ادامه مطلب

  • عارفه شتا