علیا کوچ

دانستنی ها و مقالات کوچینگ و توسعه فردی

علیا کوچ

دانستنی ها و مقالات کوچینگ و توسعه فردی

۴ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سبک رهبری به مفهوم مجموعه رفتارهایی است که یک رهبر در جهت انگیزه دادن و هدایت اعضای یک تیم برای رسیدن به اهداف و انتظارات این تیم به کار میبرد.

شناخت سبک های رهبری از آن جهت حائز اهمیت است که تعیین میکند افرادی که زیر نظر شما کار میکنند، چه دیدگاهی نسبت به شما دارند؟ آیا از دیدگاه کارکنان شما، شما یک مدیر یا رهبر موثر و لایق هستید؟

در ادامه ی مقاله با شش سبک رهبری آشنا میشویم:

1-سبک دموکراتیک:

در این سبک با وجود اینکه در نهایت رهبر برای تیم تصمیم نهایی را میگیرد اما تمامی اعضای تیم حتی کارکنانی که در سطوح پایین تر هستند در این تصمیم گیری شرکت دارند.

2-سبک خودکامه:

این سبک رهبری مشکل آفرین است زیرا در این سبک، رهبر تیم بدون مشورت و پرسیدن نظر اعضای تیم خود، تصمیم گیری میکند و انتظار اطاعت بی چون و چرا از آنها دارد، بنابراین با این شرایط هیچ گاه تعادل و توازن در چنین تیم و سازمانی ایجاد نخواهد شد.

3-سبک آزادی خواه:

در این سبک رهبری قوانین خیلی سختی برای کارکنان وجود ندارد و این سبک در استارتاپ های جوان بسیار به کار میرود.وجود این سبک سبب میشود که کارکنان بدلیل اعتمادی که به آنها میشود و قدرتی که به کارکنان داده میشود، به توانمندی های بالایی دست یابند.

البته این سبک میتواند سبب شود تا توقع شنیدن انتقاد به هیچ وجه در کارکنان وجود نداشته باشد و مانع توسعه این سازمان شود که برای جلوگیری از این مشکل نیازمند بررسی پی در پی وضعیت و شرایط توسط رهبر آزادی خواه است.

4-سبک تحول گرا:

در این سبک تغییرات و توسعه تنها براساس قوانین و آیین نامه های سازمان است.

در سازمان هایی که ذهنیت توسعه و پیشرفت در آنها وجود دارد، بسیار پرطرفدار است زیرا کارکنان را به دیدن توانایی های خود و ارتقای این توانایی ها دعوت میکند، البته رهبران تحول گرا باید حتما از کوچ حرفه ای برای انتقال مسئولیت جدید به کارکنان خود، استفاده کنند.

5-سبک تعاملی:

در این سبک کارکنان در ازای انجام دقیق کارها و وظایف خود، از رهبر تعاملی پاداش های خوبی دریافت میکنند.هنگامی که کارکنان با همراهی مدیر خود، برنامه ای را به خوبی پیش میبرند، پاداشی دریافت میکنند که موجب ایجاد انگیزه در آنها میشود.

از طرفی این پاداش ها میتواند موجب کم کاری کارکنان شود، زیرا نگرانی از جهت مالی برای کارکنان وجود ندارد. بنابراین صرف نظر از پاداش ها، باید توجه ویژه ای به اهداف سازمان ها شود.

ادامه مطلب

  • عارفه شتا
  • ۰
  • ۰

چگونه میتوان بهره وری کارکنان را افزایش داد؟

در این مقاله قصد دارم با معرفی شش راهکار، شما را در روند افزایش بهره وری کارکنان، راهنمایی و همراهی کنم.

معرفی راهکارها:

1-تعیین ارزش ها:

  در ابتدا لازم است که دلیل اینکه شما در حال فعالیت هستید مشخص شود و به دنبال آن لازم است به تمام دنیا بگویید که باید چه انتظاری از سازمان شما داشته باشند و از طرفی دیگر نیاز است تا مشتریان واقعی خود را بشناسید، برای رسیدن به تمام این موارد نیاز است تا ارزش های اصلی خودتان را مشخص کنید.

این ارزش ها باید چگونه باشد؟

به منظور اینکه کارکنان بتوانند به راحتی این ارزش ها را بفهمند و مطابق با آنها به فعالیت بپردازند، لازم است تا ارزش هایی که تعیین میکنید ساده، دقیق و با بررسی های کامل به دست آمده باشد.

2-بیان دقیق و روشن اهداف و راهکارها:

در هر کاری اگر به طور کامل حوزه ی کاری و مسئولیت افراد مشخص شود، مدیران و کارکنان به خوبی میتوانند اهدافی مرتبط با حرفه ی  خود تعیین کنند و درنتیجه بهره وری بالاتری برای سازمان خود رقم بزنند.  

از طرف دیگر هنگامی که کارکنان یک مجموعه با توقع و انتظارات مدیر مجموعه به خوبی آشنا شوند، انگیزه ی قوی تری در کارکنان ایجاد میشود تا بر پیشرفت کسب و کار مجموعه خود تمرکز کنند.

3-برقراری تعادل میان پاسخگویی و اختیارات افراد:

اگر قصد دارید مسئولیت های افراد را افزایش دهید، باید اختیارات آنها را نیز افزایش دهید. هم چنین باید براساس توانایی افراد به آنها مسئولیت دهید و از طرفی منابع مناسب هم در اختیار آنها قرار دهید تا بتوانند براساس اختیاری که دارند ایده های خود را اجرایی کنند.

حتی اگر نیاز به ارتباط مستقیم با مدیران سازمان را دارند، این امکان و اختیار را برای آنها فراهم کنید.

منظور از پاسخگویی، ایجاد انتظاراتی به موقع و شفاف است.

4-گوش دادن:

یکی از مهم ترین چیزهایی که برای افزایش بهره وری کارکنان نیاز است، گوش دادن است.

مدیران یک سازمان حتما باید از دانش و تجربیات کارکنان خود استفاده کنند، زیرا کارکنان بیش از افراد دیگر با مشتریان سر و کار دارند.

توصیه میکنم بار دیگر روابط خود با کارکنان و سایر افراد را باز نگری کنید تا بتوانید به بهترین نتایج دست یابید و موجب افزایش بهره وری کارکنان خود شوید.

5-قدردانی از موفقیت ها:

هنگامی که شرکت یا سازمان شما به موفقیت هایی دست میابد، لازم است تا از تمامی کارکنانی که در این موفقیت سهمی داشته اند، قدردانی کنید. حتما زمانی را به قدردانی از آنها اختصاص دهید.

با وجود اینکه پاداش های نقدی خیلی خوب است اما برای اینکه افراد به کار بیشتر ترغیب شوند و روحیه آنها تقویت شود، نیاز به تشکر کلامی است تا حس کنند عضو مفیدی از مجموعه شما هستند.

6-آموزش دیدن در جهت ارتقاء:

ادامه مطلب

  • عارفه شتا
  • ۰
  • ۰

پیش از آنکه به ضرورت وجود کوچینگ چابک برای سازمان های چابک بپردازیم، در ابتدا نیاز است با مفهوم چابک بودن آشنا شویم.

مفهوم چابکی در رویکرد سازمانی:

در رویکرد سازمانی چابکی به مفهوم مرور اصولی است که برای درک و مواجهه با تغییراتی که در بازار وجود دارد، تعریف شده است.

اما کوچ چابک چه کسی است؟

کوچ چابک با گسترش تیم های چابک و حرفه ای، شرایطی برای موفقیت مداوم در این سازمان ها را فراهم میکند؛ آنها به سازمان ها در زمینه آموزش و مدیریت تیم ها برای رسیدن به چابک سازی تیمی کمک میکنند.

مسئولیت کوچ های چابک راهنمایی، هدایت و تشویق کارکنان برای پذیرش رویکردهای چابک است.

در نهایت تیم های چابک با کمک کوچ چابک به دانش و ابزارهایی برای رسیدن به موفقیت مسلح میشوند.

سطح های کوچینگ چابک:

-1-سطح سازمانی:

در سطح سازمانی کوچ های چابک برای افزایش چابک بودن سازمان ها و بهتر شدن هرچه بیشتر این سازمان ها تلاش میکنند.

به طور معمول یک کوچ بر موارد زیر تمرکز دارد:

1- ساختار سازمانی

2-نقش مدیریت سازمان

3-سهولت تغییرات

4-برنامه ریزی و مشخص کردن اهداف

5-مرتفع کردن موانع سازمانی

6-برخورد مناسب با وقفه ‌اندازها

سایرفعالیت‌های کوچ‌ها شامل موارد زیر است:

1-برگزاری کارگاه های آموزشی:

در ابتدا برای رسیدن به آگاهی و درک اولیه نیاز به شرکت در کارگاه ها و دوره های آموزشی وجود دارد و سپس در مرحله بعدی به مرور تغییر رفتار کارکنان به وقوع میپیوندد.

2-حضور در جلسات مدیران:

کوچ با شرکت در جلسات مدیریتی میتواند شاهد مباحث این جلسات و تصمیم هایی که اخذ میشود باشد و ایده ها و بازخوردهایی در جهت بهبود این تصمیمات بدهد.

 

3-مشاهده و در نظر گرفتن سطح های مختلف سازمان:

در بسیاری از سازمان ها در بخش مدیران و کارکنان شکاف های جدی وجود دارد و کوچ های حرفه ای با مشاهده عملکرد های آنها به راحتی قادر به برطرف کردن این شکاف های مدیریتی هستند.

 

4- برگزاری جلسات کوچینگ یک ‌به ‌یک:

با تبدیل یک سازمان به سازمانی چابک تر، پرسش ها و سردرگمی های بسیاری برای افراد درمورد نقش جدیدشان ایجاد میشود؛ در این جلسات فردی کوچینگ این مسائل طرح و بررسی میشوند.

ادامه مطلب

  • عارفه شتا
  • ۰
  • ۰

هدف از مراجعه به کوچینگ والدین چیست؟

هدف از مراجعه به کوچینگ والدین، کمک به والدینی است که برای بهبود روابط و کارایی خانواده نیاز به کمک دارند.

کوچ حرفه ای با بهره گیری از آموزش های روانشناختی، راهکار مناسبی برای مسائل و مشکلاتی که در خانواده برای کودکان وجود دارد ارائه میدهد.

کوچینگ والدین یا همان parent coaching  میتواند به والدین و مراقبین کودک در زمینه تکامل و سلامت روانی کودکان، به صورت تلفنی، آنلاین و یا حضوری مشاوره دهد.

در طول این مشاوره، کوچ با بررسی نیازها و بیماری هایی که ممکن است کودک گرفتار آن باشد، راهکارهای روانشناختی ارائه میدهد و هم چنین به تقویت مهارت های ارتباطی کودکان میپردازد.

چرا باید به کوچینگ والدین مراجعه کرد؟

این مراجعه از این جهت صورت میگیرد که بتوانید در خانه ی خود جوی سالم، آرام و به دور از تنش های گوناگون داشته باشید، بتوانید ارتباطی سالم با همه ی اعضای خانواده داشته باشید و احساسات آنها را به خوبی بشناسید.

اگر در رویای داشتن یک زندگی آرام هستید، با کمک کوچ حرفه ای میتوانید این رویا را محقق سازید.

از همین امروز شروع کنید و با بهره گیری از راهکارهایی که برای تربیت فرزندان، کوچینگ والدین در اختیار شما قرار میدهد، روابطی پایدار و صمیمی میان خود و فرزندان تان ایجاد کنید و با اطلاعات کافی به سوالات آنها پاسخ دهید. 

یک کوچ والدین(خانواده) میتواند نقاط ضعفی که شاید هیچ گاه متوجه آن نشده باشید را، به شما بشناساند.

اگر شما بتوانید مسائل و مشکلات تان را به خوبی شناسایی کنید، با انگیزه هایی که کوچ مانند یک محرک در وجود شما ایجاد میکند، به خوبی قادر به حل این مسائل خواهید بود و میتوانید آرزوهایی که برای خود و خانواده تان دارید را محقق سازید.

نتایج تاثیرگذار کوچینگ والدین بر خانواده:

ادامه مطلب

  

  • عارفه شتا