علیا کوچ

دانستنی ها و مقالات کوچینگ و توسعه فردی

علیا کوچ

دانستنی ها و مقالات کوچینگ و توسعه فردی

  • ۰
  • ۰

تمام کسانی که در مسیر ازدواج قرار گرفته‌اند به نوعی احساس نگرانی و اضطراب را تجربه کرده‌اند. اصلی‌ترین دلیل این نگرانی‌ها عدم شناخت دقیق موقعیت و ترس از ورود به دنیای جدید است. بیشتر زندگی‌های مشترکدر ابتدا شاد و پرشور هستند.

مشاوران ازدواج که برای ترمیم زندگی مشترک تلاش می‌کنند. بیشتر مانند داروی مسکنی برای مشکلات زوجین عمل می‌کنند. اکثر توصیه‌ها و آموزه‌ها از نسخه‌های قدیمی و تکراری استفاده می‌کنند. این نسخه‌ها بیشتر در مواقع کوتاه مدت اثر می‌گذارند و مجدد زوجین به نقطه اول مشکلات حل نشده برمی‌گردند. دلیل بازگشت به نقطه اول کنترل بیرونی است.

کنترل بیرونی

زوج‌ها زمانی که با مشاوره صحبت می‌کنند در تلاش برای توجه به نسخه مشاور با زیر نظر گرفتن رفتار همدیگر هستند. از طرفی کنترل بیرونی نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند که خود از مهمترین دلایل اختلاف در زندگیشان می‌باشد. در چنین شرایطی با جایگزین کردن کنترل درونی به جای کنترل بیرونی توسط روش‌های کوچینگ در بلند مدت شاهد به مسیر آرامش رسیدن زندگی مشترک خواهید بود.

به دلیل آنکه کوچینگ بر پایه باور و اعتماد به مراجعین بنا شده است و به جای اشاره به گذشته به آینده می‌پردازد. به زوج‌ها کمک می‌کند تا هر یک به صورت جداگانه به بررسی رفتار خود و آنچه که در می‌تواند در روند بهبود رابطه اثر بگذارد حرکت کنند. همچنین میتواند اثرات بلند مدت در حل مشکلات زوجین ایفا کند. مراجعین بعد از جلسه کوچینگ یاد می‌گیرند برای حل مشکل چگونه با هم صحبت کنند.

روش کوچ در برگزاری جلسه حل اختلاف

مراجعین پس از آشنایی با کوچ با بخش بیرونی مسئله یا مشکل خود را بیان می‌کنند. کوچ با استفاده از سوال‌های کلیدی و کوتاه تلاش می‌کند تا مراجعین ریشه مشکل را پیدا کند. کوچینگ روش و هنری برای پیدا کردن اقدام است که مراجعین در پایان جلسه از کنترل بیرونی دست برداشته و در مسیر کنترل درونی وتغییرات بنیادین در عملکرد خود اقدام می کند.

اگر زوجین قبل از ورود به زندگی مشترک نیازهای خود را با دیگری بررسی و جدی بگیرند، بی‌شک آنها کمتر به کنترل بیرونی و تلاش برای تغییر دیگری متوسل شده و زندگی شادتری دارند. برای شرکت در جلسات کوچینگ اگر هر دو نفر به کوچ مراجعه کنند امکان ایجاد تعامل بیشتری است. آنها یاد می‌گیرند مسئولیت رفتار خود را بپذیرند و در تفاوت‌‌هایی که با یکدیگر دارند با گفت‌و‌گو به توافق برسند.

ادامه مطلب

 

  • ۰۰/۰۶/۰۲
  • عارفه شتا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی