علیا کوچ

دانستنی ها و مقالات کوچینگ و توسعه فردی

علیا کوچ

دانستنی ها و مقالات کوچینگ و توسعه فردی

  • ۰
  • ۰

مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری از مهمترین ویژگی هر انسان می‌باشد و تاثیر بسیاری در نوع نگرش اطرافیان نسبت به شخصیت و عملکرد فرد دارد. اگر در هر جایی به عنوان فردی مسئولیت‌پذیر شناخته شوید، اطرافیان به گونه دیگری بر روی شما حساب می‌کنند. به بیانی دیگر اطرافیان به شما اعتماد خواهند کرد و این جلب اعتماد باعث کسب موفقیت‌های بسیاری در زمینه‌های کاری و فردی دارد.

همانطور که می‌دانید انسان‌ها دارای انرژی درونی هستند که بخش قابل توجهی از این انرژی، از احساسات و افکار انسان نشأت می‌گیرد و این احساسات بر عملکرد فرد تاثیر می‌گذارد. از طرفی وقتی مسئولیت پذیر باشید و اطرافیان به شما اعتماد کنند، علاوه بر ایجاد حس رضایت، انرژی درونی شما را افزایش می‌دهد.

تعریف مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری بعنی تعهدی درونی از سوی فرد برای انجام مطلوب تمامی فعالیت‌هایی که به او سپرده می‌شود.

“مسئولیت خود را به عهده بگیرید.” این عبارت به این معناست که ما مسئولیت هر فکر و کاری که انجام می‌دهیم را برعهده بگیریم زیرا زندگی با افکار و کردار ما ایجاد می‌شود. شما مسئولیت کاری را بر عهده می‌گیرید که از نظر افکارتان منطقی باشد. این بدان معناست که هیچ شخصی نمی‌تواند شما را مجبور به احساس کردن، فکر کردن با انجام هر کاری کند. پیرو همین قانون شما هم نمی‌توانید طرز فکر دیگران را تغییر و کنترل کنید.

برای مسئولیت پذیری، دیگران را قضاوت نکنید

اطرافیانتان را قضاوت و سرزنش نکنید. این کار شما را در حالت قربانی قرار می‌دهد و شما نمی‌توانید برای حل مسائل به خوبی فکر کنید. وقتی سرزنش و قضاوت را کنار بگذارید و مسئولیت کارها را بر عهده بگیرید. از حالت قربانی به پیروزی می‌رسید. در این صورت می‌توانید وضعیت را مورد بررسی قرار داده و تصمیم بگیرید چه کاری را انجام دهید.

هر حرفی را به خود نگیرید

به فرض اینکه اطرافیان درباره شما حرفی زده باشند. باید در نظر داشته باشید که طرز فکر افراد با یکدیگر متفاوت است.پس بهتر است بی‌تفاوت باشیم و هر حرفی را به خود نگیریم. اهمیت بیش از حد به هر بحثی باعث جذب انرژی منفی در شما خواهد شد و این احساس منفی، آن انرژی درونی را کاهش می‌دهد.

در لحظه زندگی کنید

به یاد داشته باشید که گذشته به تاریخ پیوسته و آینده نیز در هاله‌ای از رازها قرار دارد. پس این جمله را با خود همیشه تکرار کن که اکنون همین یک لحظه است و زندگی همین حالاست.مسئولیت این لحظه را بر عهده بگیرید و از آن استفاده کنید.

ادامه مطلب

  • ۰۰/۰۶/۱۳
  • عارفه شتا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی