علیا کوچ

دانستنی ها و مقالات کوچینگ و توسعه فردی

علیا کوچ

دانستنی ها و مقالات کوچینگ و توسعه فردی

  • ۰
  • ۰

دنیای مطلوب

تئوری دنیای مطلوب یا آرمانی توسط ویلیام گلاسر مطرح شده است و اینگونه تعریف کرد :

دنیای کوچک و شخصی است که از لحظه تولد در ذهن خلق می شود و با ایده آل های شخص ساخته می شود.

یعنی هر چیزی که به ما احساس خوبی را منتقل کند ، در این دنیای آرمانی قرار می‌گیرد، مثل ارتباط با اطرافیان، اعتقادات و باورهایی که داریم، سفر رفتن و … .

ما مطیع دنیای مطلوب خود هستیم. بر اساس آن زندگی می‌کنیم یعنی اگر در دنیای آرمانی من هر چیزی باشد من به آن سمت حرکت می‌کنم.

دنیای آرمانی هر شخص مطلق به خودش است

کم بیش می‌آید که دنیای مطلوب دو نفر شبیه هم باشد. به خاطر این تفاوت بین افراد است که باعث بروز اختلافات مختلف در روابط می‌شود و اگر ما از دنیای همدیگر مطلع بودیم می‌توانستیم به خوبی با هم زندگی کنیم. یعنی وقتی من یک چیز را دوست دارم و از آن لذت می‌برم، طرف مقابل من هم از چیز دیگری لذت می‌برد و این امری کاملا طبیعی است .

 

دنیای مطلوب در ذهن به چه شکل است ؟

این دنیا مانند یک قصر در ذهن ما می‌ماند و هر چیزی که دوست داریم و به ما حس خوبی می‌دهد در آن قرار می‌دهیم. اما هر کسی بخواهد به این قصر حمله کند و یا محتویات قصر را تغییر دهد با آن شخص درگیر می‌شویم و او را از قصر خود دور می‌کنیم.

برای مثال شما از داشتن یک هدفی احساس خوبی دارید و وارد قصر خود کردید. این هدف را به یک شخص دیگر می‌گویید و او هدف شما را مسخره و شما را ناراحت می‌کند. چرا شما ناراحت می‌شوید ؟ چون به محتویات قصر شما بی احترامی شده است. کاری که شما به صورت ناخودآگاه انجام می‌دهید دور کردن آن شخص از قصر شما است. که نتیجه این کار سرد شدن رابطه شما با آن شخص است.

احترام به دنیای آرمانی

ادامه مطلب

  • ۰۰/۰۶/۱۵
  • عارفه شتا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی