علیا کوچ

دانستنی ها و مقالات کوچینگ و توسعه فردی

علیا کوچ

دانستنی ها و مقالات کوچینگ و توسعه فردی

  • ۰
  • ۰

کوچینگ چیست؟

کوچینگ پروسه ای است که در آن مراجعه کننده با حمایت کوچ ، چیز جدیدی را می آموزد یا هدف جدیدی را بدست می آورد. این پروسه به صورت مکالمه میتواند حضوری ، تلفنی یا آنلاین انجام شود.

هدف اصلی این است که به مراجعه کننده کمک شود تا در بخش مختلف زندگی خود ، در کار یا در تلاش با مشکلات خود پیشرفت کند. با ما همراه باشید تا به بررسی این بپردازیم که کوچینگ به چه صورت اسست ، چه چیزی آن را از بقیه روش ها متفاوت میسازد و قدم بعدی شما اگر احساس میکنید آماده هستید ، چیست.

کوچینگ به چه صورت است؟

یک باور کلیدی وجود دارد که ما از قبل پاسخ هایی را که نیاز داریم در درون خود داریم. نقش کوچ این است که به مراجعه کننده کمک کند تا این پاسخ ها را پیدا کند. این از طریق تعدادی از تکنیک های مکالمه ای از جمله پرسش ، گوش دادن فعال ، مشاهده و بازتاب انجام میشود.

وقتی از این تکنیک ها استفاده میشود، مراجعه کننده به خودآگاهی بیشتری میرسد و اغلب بینشی پیدا میکند که قبلا به آن نرسیده بود. وجود فردی غیر مغرضانه و بدون قضاوت در دسترس مربی فضایی به او میدهد تا بفهمد چگونه به جلو حرکت کند.

برخی از کوچ ها از تکنیک NPL (برنامه نویسی عصبی-زبانی) در کار خود استفاده میکنند و برخی از ابزارهایی مانند ژورنال نویسی و مدیتیشن برای پشتیبانی از کار مکالمشان استفاده میکنند. روش های مختلفی وجود دارد که میتوان در کوچینگ استفاده کرد مانند مدل GROW ، و برخی از کوچ ها رویکرد روان تر/شهودی تری دارند.

برای اطمینان از پیشرفت حاصل شده ، کوچینگ اغلب بر روی هدف گذاری تمرکز میکند. مراجعه کنندگان تشویق میشوند تا لیستی از نقاط اقدام را پس از یک جلسه تهیه کنند که در نتیجه بدانند چه گام هایی نیاز دارند برای ادامه راه بردارند.

مزایا کوچینگ

کار کردن با کوچ مزایای زیادی دارد. صرف نظر از اهدافتان ، اختصاص دادن زمان و مکان برای پیشرفت شخصی/حرفه ای در بهبود اعتماد بنفس و احساس ارزشمندی کمک میکند.

اگر شما احساس سردرگمی یا مطمئن نبودن در مورد موضوعی را دارید ، کوچینگ میتواند به شما جهت و تمرکز لازم برای موضوع را بدهد. اگر در تلاش برای ایجاد تغیییر هستید ، کوچینگ میتواند به افزایش خودآگاهی شما کمک کند و هم بعضی از رفتارها را شناسایی کند و آنها را تغییر دهد.

اگر انگیزه دادن به خودتان و ایجاد اتفاقاتی در زندگی یا کارتان برایتان دشوار است ، کوچینگ میتواند مسئولیت پذیری را به شما آموزش دهد و به شما در تعیین هدفتان کمک کند. و در نهایت اگر به سادگی نیاز به یادگیری یک مهارت جدید دارید (از ورزش تا ایجاد انعطاف پذیری عاطفی)، مربیگری میتواند به سرعت بخشیدن به یادگیری شما کمک کند.

کوچینگ متکی به تعهد مراجعه کنند به فرآیند و یک رابطه باز و صادقانه با کوچ میباشد.

با تمرکز بر پیشرفت رو به جلو ، باز کردن پتانسیل های شما و دستیابی به اهداف ، جای تعجب نیست که بسیاری از مردم کوچینگ را تغییر زندگی مینامند.

تفاوت کوچینگ و آموزش

معلم ها معمولا از یک برنامه درسی/دستور کار آماده استفاده میکنند. چه در کلاس درس و چه از طریق یادگیری آنلاین ، یک رویکرد برنامه ریزی شده و یک چارچوب زمانی خاص استفاده میشود. درحالیکه کوچ ها قبل از جلسه آماده میشوند، رویکرد بسیار روان تر است و حول نیاز ها و خواسته های مراجعه کننده میچرخد.

مربی و مراجعه کننده با هم کار خواهند کرد تا محتوا هر جلسه را هر طور که نیاز هست تنظیم کنند. این وظیفه کوچ نیست که به مراجعه کننده بگوید چه کاری انجام دهد یا چگونه مشکلات خود را حل کند ، در عوض آنها با مراجعه کننده کار میکنند تا او را با راه حل های خود راهنمایی کنند.

منتورینگ

در صنعت کوچینگ ممکن است متوجه شده باشید که از عبارت منتور استفاده میشود. منتور معمولا شخصی است که در زمینه خاصی تجربه دارد و بنابراین میتواند از فردی با تجربه کمتر حمایت کند. ممکن است متوجه این اتفاق در محل کار شوید ، زمانی که یک نفر که تازه شروع کرده با شخصی که مدت بیشتری است کار میکند ، همکاری میکنند.

برخی افراد ترجیح میدهند به جای کوچ ، آن ها را منتور خطاب کرد. با به اشترام گذاشتن دانش خود ، منتور ها تمایل دارند در زمینه خاصی از تخصص خود پیشرفت کنند. منتور ها اغلب از تکنیک های کوچینگ در کار خود استفاده میکنند ، با این حال مراجعه کننده های خود را زیر سوال میبرند و آنها را تشویق میکنند تا برای افزایش اعتماد به نفس خود تصمیم بگیرند.

ادامه مطلب

  • ۰۰/۱۱/۱۳
  • عارفه شتا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی