علیا کوچ

دانستنی ها و مقالات کوچینگ و توسعه فردی

علیا کوچ

دانستنی ها و مقالات کوچینگ و توسعه فردی

  • ۰
  • ۰

در این مطلب می خواهیم درباره روبه رویی با ضربه های عاطفی با هم صحبت کنیم.

 

ما آمادگی کافی برای روبه رو شدن با ضربه های عاطفی را نداریم

اندکی بعد از فقدان یا ضربه ی عاطفی، آشکارا متوجه خواهید شد که برای رویارویی با غم و اندوهی که به صورت احساسـات متنـاقض بـروز میکنـد، آمـادگی نداریـد. ایـن حقیقـت تقریبا درموردتمام افراد جامعۀ ما صدق می کند.

ما برای حوادث کوچک، درمقایسه با غم و اندوه، بیشتری داریم. تعلیماتی که بـرای کمک هـای اولیـه بـه مـا میدهند، بیشتر از آموزش هایی است که برای روبه رو شـدن بـا مـرگ، طـلاق یـا از دسـت دادن های دیگر میدهند.

چند لحظـه از خوانـدن کتـاب دسـت بکشـید و بـه تجربـه های خـود فکـر کنیـد. در دورۀ ابتدایی، کلاسی برای آموزش کمکهای اولیه و در دبیرستان،کلاسی دربار ۀ سـلامتی و امنیت داشتید. کلاس های صلیب سرخ محله تان، کمک هـای اولیـه را بـه عمـوم آمـوزش می دهد.

در سرتاسر دنیا،در شرایط اضـطراری، میتـوان بـا شـمارۀ ۹۱۱ تمـاس گرفـت. همۀ ما تا حدی برای برخورد با حوادثی که در پیرامون مـا رخ میدهنـد، آمـادگی داریـم. اکنون بگویید در چند کلاس آمادگی برای رویـارویی بـا ضـربه های عاطفی و احساسات مربوط به غم و اندوه حاصل از آن شرکت کرده اید؟

زنظر ما، عجیب است که همه میدانیم اگر شخصی دستش بشکند چه باید بکنـیم، امـا تقریبا کس نمیداند برای کمک به شخصی که از ضربۀ عاطفی رنج میبرد چـه بایـد کرد. فقط از ضربۀ عاطفی حاصل از مرگ، سالانه هشـت میلیـون نفـر در ایـالات متحـدە آمریکا رنج میبرند.

به علاوه، آمار طلاق از ۴۵ هم فراتر میرود.در نظر داشته باشـیم کـه این رقم، روابطی را که به ازدواج رسمی ختم نشده، در بر نمی گیرد. سالانه چنـد میلیـون رابطه به طلاق می انجامد و غیـر از خـود زوج، فرزنـدان، والـدین، اقـوام و دوسـتان را نیـز تحت تأثیر قـرار می دهـد. تخمـین زده میشـود کـه سـالانه بـیش از ۱۴ میلیـون حیـوان خانگی در ایالات متحدۀآمریکا می میرند.

اگـر شـما میلیون هـا ضـربۀ عـاطفی را بـه ایـن ارقام اضافه کنید که علل دیگری نظیر بازنشستگی، بیکـار شـدن یـا تعـویض محـل کـار، مشکلات پزشکی و مشکلات سخت اقتصادی داشته اند، رقمی نجومی به دست خواهید آورد.

به ما آموخته اند چگونه چیزی را به دست بیاوریم، اما یادمان ندادند وقتی آن را ازدست می دهیم چه باید بکنیم

در سال هایی که تحت آموزش هستیم، بیشترین وقت خود را صرف یادگیری این موضوع می کنیم که چگونه چیزی را به دست بیاوریم تا در زندگی موفق و خرسند باشیم.

در سال های اولیۀ کودکی، بیشتر تلاش می کنیم تحسین و تشویق والدین را کسب کنیم. سپس میکوشیم بچۀ خوبی باشیم تا در کریسمس یا حانوکا اسباب بازی عیدی بگیریم.

پس از آن در مدرسه تلاش می کنیم نمرات خوبی بگیریم تا مورد تحسین و تأییـد دیگـران قـرار بگیـریم. ایـن رونـد یـادگیری – چگـونگی جلب توجـه دیگـران و نحـوە ٔدسـتیابی بـه چیزهایی که خواستار آنها بودیم -تا سنین بلوغ ادامه دارد.

بـدون شـک افـرادی کـه در حرفه های تبلیغاتی مشغول به کار هستند، با این پدیده کاملا آشنایی دارند. از پیام هـای آگهی آن ها کاملا مشخص است که می گویند: بـا بـه دسـت آوردن ایـن چیزهـا، زنـدگی رضایت بخش و خوبی خواهید داشت.

ما درمورد بـه دسـت آوردن چیزهـای مختلـف آموختـه های زیـادی داریـم، امـا اطلاعـات درستی درمورد نحوۀ واکنش به از دست دادن آنها نداریم.

ضربۀ عاطفی اجتناب ناپذیر است. حتـی بعضـی وقتهـا میتـوان آن را پیش بینـی کـرد. می دانیم از دست دادن و به دنبال آن ضربۀ عاطفی به طورقطع اتفاق خواهد افتاد و باعث رنج و پریشانی ما خواهد شد، اما هیچ آموزش صحیحی بـرای رویـارویی بـا ایـن ضـربه ها حتی به ما پیشـنهاد می شـود کـه بـه دنبال یـادگیری نحـوۀ برخـورد بـا ضربه های عاطفی خویش نرویم یا حداقل در مورد آنها صحبت نکنیم.

< اتفاقی است که افتاده >، < ولش کن>، < با احساسات خود موجبات رنجش دیگران را فراهم نکن. این فهرست همین طور ادامه دارد.

مشکلات پزشکی و مشکلات سخت اقتصادی داشته اند، رقمی نجومی به دست خواهید آورد.

به ما آموخته اند چگونه چیزی را به دست بیاوریم، اما یادمان ندادند وقتی آن را ازدست می دهیم چه باید بکنیم

در سال هایی که تحت آموزش هستیم، بیشترین وقت خود را صرف یادگیری این موضوع می کنیم که چگونه چیزی را به دست بیاوریم تا در زندگی موفق و خرسند باشیم.

ادامه مطلب

  • ۰۰/۱۲/۰۱
  • عارفه شتا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی