علیا کوچ

دانستنی ها و مقالات کوچینگ و توسعه فردی

علیا کوچ

دانستنی ها و مقالات کوچینگ و توسعه فردی

  • ۰
  • ۰

رنگ های ساختمانی نانو

در حال حاضر استفاده از تکنولوژی نانو در بسیاری از صنایع شامل زیست، فیزیک، شیمی و مصالح و مهندسی و ساختمان پیشرفت زیادی کرده است. به کارگیری فناوری نانو در این حوزه سبب شده بتوان خاصیت مواد را بهبود داده و ویژگی جدیدی را در آن ها به وجود آورد که در نتیجه می توان از مواد استفاده بهتر و بیشتری کرد. رنگ های ساختمانی نانو که شامل رنگ نما و رنگ ضد آب هستند در ساخت آن ها از فناوری نانو به کار گرفته شده است.

رنگ نانو ساختمان چیست؟

رنگ ساختمانی نانو با استفاده از تکنولوژی نانو و به کارگیری رزین اکریلیک ساخته شده و از لحاظ ظاهری با رنگ های معمولی تفاوتی ندارد. یکی از ویژگی های مهم این رنگ ها عدم نیاز به حلال است که از این جهت کار رنگ آمیزی با آن ها بسیار راحت شده است. رنگ نانو ساختمان را به عنوان رنگ نما می توان برای عایق کردن دیوارها در برابر گرما و سرما و مقاومت آن ها برای جذب آلودگی ها استفاده کرد. همچنین برای استفاده از روش های خاص در نقاشی ساختمان مدرن این رنگ های نانو به کار می رود.

انواع رنگ نانو ساختمان

رنگ های نانو ساختمانی به عنوان رنگ ضد آب شناخته می شوند و به لحاظ ویژگی ها و کاربردی که در آن ها را در گروه های مختلفی دسته بندی می کنند.

1.رنگ نانو عایق حرارتی:

این نوع رنگ نانو برای استفاده در سطوح فلزی که در برابر حرارت بالایی هستند به کار می رود. برای مثال در فصل تابستان این رنگ ها در سطح خود حفره ای ایجاد کرده و از نفوذ گرما به داخل ساختمان جلوگیری می کند. همچنین در زمستان مانع خروج گرما از ساختمان می شود.

2.رنگ نانو ضد آب:

پرطرفدارترین رنگ ساختمان نانو که در نمای ساختمان ها به کار می رود رنگ نانو ضد آب است که برای استفاده از سطوح دارای حفره مانند دیوارهای آجری، گچی و حتی شیشه ای مناسب هستند. این رنگ نما می تواند با پر کردن حفره های موجود در سطوح، آن ها را آب گریز کند؛ همچنین این رنگ ها تمیزکاری سطوح را بسیار راحت می کند.

3.رنگ نانو عایق رطوبت:

این را با نام رنگ نانو استخری نیز شناخته می شود که به نوعی رنگ نانو ضد آب نیز است. بیشترین کاربرد این رنگ در رنگ آمیزی مخازن آبتنی، استخرها، سرویس های یهداشتی، پشت بام و جکوزی است؛ زیرا این رنگ باعث مقاومت سطوح در برابر آب و سایر سیالات شده و موجب دیرتر کثیف شدن آن ها می شود.

4.رنگ نانو آنتی باکتریال :

این نوع رنگ از رشد و انتشار بیماری و باکتری جلوگیری کرده و برای استفاده از درمانگاه ها و بیمارستان ها مناسب است.

5.رنگ نانو ضد حریق:

رنگ نما نانو بدون هیچ تغییری در نمای ساختمان یا تولید گاز سمی در زمان آتش سوزی می تواند از نمای دیوار محافظت کند. پوشش ضد حریق رنگ نانو ساختمان در برابر آتش یک لایه مقاوم ایجاد می کند که مانع پخش شعله ها و خسارات های احتمالی آن می شود. این پوشش گازهای تولید شده از آتش سوزی را کاهش داده و ماده ای دوستدار محیط زیست است.

انواع دیگر رنگ نانو ساختمانی شامل موارد زیر است:

  • رنگ نانو ضد خراش
  • رنگ نانو ضد انعکاس
  • رنگ نانو خود ترمیم شونده
  • رنگ نانو ساختمان ضد خوردگی
  • رنگ نانو ساختمانی نوشتن ناپذیر

ادامه مطلب

  • ۰۱/۰۱/۲۹
  • عارفه شتا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی