علیا کوچ

دانستنی ها و مقالات کوچینگ و توسعه فردی

علیا کوچ

دانستنی ها و مقالات کوچینگ و توسعه فردی

  • ۰
  • ۰

کوچ حرفه ای

کوچ حرفه ای از نظر شما چه کسی است؟

شناخت اهداف حرفه ای خود اولین قدم برای دستیابی به آنهاست. برای تعیین اینکه اهداف شما چیست و برای دستیابی به آنها باید چه اقدامی انجام دهید، یک کوچ حرفه ای پیدا کنید که بتواند پشتیبانی و راهنمایی ارائه دهد. به جای اینکه شما را با ایده های کلی در مورد موفقیت راهنمایی کند، یک کوچ حرفه ای در کنار شما برای ایجاد یک برنامه شخصی کار می کند. در این مقاله به بررسی چیستی کوچ حرفه ای می پردازیم، مزایای استفاده از یک کوچ حرفه ای را بررسی می کنیم، انواع کوچ های حرفه ای را بررسی می کنیم و تفاوت بین کوچینگ و منتورینگ را توضیح می دهیم.

کوچ حرفه ای چیست؟

کوچ حرفه ای کسی است که از افراد حرفه ای حمایت می کند و آنها را در تعقیب اهداف شخصی یا حرفه ای راهنمایی می کند. یک فرد ممکن است زمانی که به دنبال پیشرفت حرفه ای است، مربی استخدام کند، یا یک کسب و کار ممکن است مربی را برای تشویق کار تیمی بهتر استخدام کند. کوچ‌ها با توانمندسازی افراد یا گروه‌ها در جهت خودکفایی، بهبود استراتژی‌ها در عملکرد و بهبود دیدگاه‌های چشم‌انداز شخصی و حرفه‌ای، قصد دارند به مشتریان خود کمک کنند تا به پتانسیل کامل خود دست یابند.

مربیان حرفه ای مشکلاتی را برای مشتریان خود حل نمی کنند اما می توانند مشتریان را برای حل مشکلات خود راهنمایی و انگیزه دهند. مربیان می توانند در هر مرحله از پیشرفت شغلی به مشتریان کمک کنند. برای کسانی که به دنبال شغل یا شغل جدید هستند، یک مربی می‌تواند تکنیک‌هایی را پیشنهاد کند که اعتماد به نفس مورد نیاز برای تداوم و موفقیت در طول جستجوی کار را افزایش دهد. در مقایسه، افرادی که می‌خواهند در حرفه خود پیشرفت کنند، ممکن است از استراتژی‌های مربیگری بهره ببرند که بر بهبود مهارت‌هایی مانند مدیریت زمان، حل تعارض، بهره‌وری و ارتباطات تمرکز دارد.

به عنوان مثال، کارمندی در یک شرکت مالی را تصور کنید که در نظر دارد شغل خود را در زمینه روزنامه نگاری مالی تغییر دهد. یک کوچ حرفه ای ابتدا به دلایل مشتری برای تمایل به این تغییر شغلی گوش می دهد. سپس، آنها ممکن است مزایا و معایب تغییر شغل، موانعی که مشتری ممکن است با آن روبرو شود، مراحل مورد نیاز برای بهبود شانس موفقیت و یک چارچوب زمانی واقعی برای تکمیل این مراحل را فهرست کنند. پس از صحبت با مربی، مشتری دیدگاه روشن تری دارد و می تواند تصمیم بگیرد که آیا تغییر شغلی را ادامه دهد یا خیر.

مزایای استفاده از کوچ حرفه ای

یک کوچ حرفه ای می تواند از چندین طریق از مشتریان حمایت کند. برخی از مزایایی که مربیان می توانند ارائه دهند عبارتند از:

1-تعیین و دستیابی به اهداف

یک کوچ می تواند به مشتری کمک کند تا اهداف حرفه ای و شخصی واقعی را تعیین کند. مربیان اغلب آرزوها و گزینه های مشتریان خود را بررسی می کنند و با هم برنامه ای برای دستیابی به اهداف تعیین می کنند.

به عنوان مثال، با یک مشتری که مایل است نقش رهبری بیشتری در سازمان خود داشته باشد، یک مربی ممکن است ویژگی‌هایی را که رهبران اغلب دارند و موقعیت‌های پیشرفته‌ای که ممکن است به دنبال آن باشند، مورد بحث قرار دهد. در مرحله بعد، آنها می توانند مراحل توسعه مهارت های رهبری، مانند ثبت نام در یک دوره سخنرانی عمومی را برای تقویت توانایی خود در برقراری ارتباط و جهت دهی بیان کنند.

2-دیدگاه جدید و خودآگاهی

یک کوچ حرفه ای کسی است که می توانید با او در مورد مسائل حساس صحبت کنید، اما آنها یک شخص ثالث بی طرف خارج از سازمان شما نیز هستند. یک مربی احتمالاً بینشی در مورد احتمالات رشد شما ارائه می دهد که ممکن است شما در نظر نگرفته باشید. همچنین، پس از کار با طیف متنوعی از مشتریان، آنها می توانند از دانش خود در مورد آنچه برای دیگران مفید بوده است استفاده کنند تا شما را راهنمایی کنند.

بی طرفی یک مربی همچنین به آنها اجازه می دهد با شما صادق باشند. آنها ممکن است به اشکالاتی اشاره کنند که می توانید روی آنها کار کنید یا مواردی را که ممکن است در آنها کار اشتباهی انجام داده باشید یا گفته اید. این صداقت می تواند به شما در شناسایی ویژگی های جدید در مورد خودتان و راه های بهبود آنها کمک کند.

3-مسئولیت پذیری و انگیزه

مربیان اغلب بازخورد و تشویق مستمر ارائه می دهند تا احتمال بیشتری برای رسیدن به اهداف خود داشته باشید. زمانی که آنها اهداف شما و نحوه برنامه ریزی شما برای دستیابی به آنها را می دانند، می توانند تشخیص دهند که شما در مسیر درست هستید و به شما یادآوری می کنند که چه زمانی ممکن است نیاز به اصلاح مسیر اقدام خود داشته باشید.

به عنوان مثال، اگر کارمندی بخواهد در محل کار خود ابتکار عمل بیشتری داشته باشد اما فرصت‌های جدیدی را به دست آورد، یک مربی ممکن است به این نکته توجه کند: “شما این شانس را داشتید که در آنجا ابتکار عمل کنید، اما از آن استفاده نکردید.” با درک این موضوع، احتمال بیشتری وجود دارد که کارمند از فرصت بعدی که پیش می آید استفاده کند. یادآوری مکرر هدف و اقداماتی که متعهد به انجام آنها شده‌اید، می‌تواند شما را بیشتر در قبال اعمالتان مسئول کند و به شما انگیزه دهد که ادامه دهید.

4-حمایت از توسعه

رشد حرفه ای اغلب مستلزم امتحان چیزهای جدید است که گاهی اوقات ممکن است احساس ناراحتی کند. یکی از مزایای یک کوچ حرفه ای این است که به شما کمک می کند در طول فرآیند رشد خود احساس ارتباط و حمایت کنید. وظیفه آنها این است که برای شما حضور داشته باشند تا بتوانند با جدیت به نگرانی های شما گوش دهند و در مورد آنها بازخورد صادقانه ارائه دهند. حمایت آنها ثابت است، و دانستن اینکه شما از این حمایت برخوردار هستید، می تواند شما را در چارچوب ذهنی امن تری قرار دهد که برای یادگیری و توسعه مفید است.

انواع مربیان حرفه ای

انواع مختلفی از مربیان حرفه ای وجود دارد که بسیاری از آنها بر روی نوع خاصی از هدف حرفه ای یا شخصی تمرکز می کنند. چند نمونه از مربیان حرفه ای عبارتند از:

کوچ شخصی: افرادی که نگران حفظ تعادل بین کار و زندگی یا تأثیر زندگی شخصی خود هستند، ممکن است با یک کوچ شخصی کار کنند. مربیان شخصی در یک تخصص گسترده تر کار می کنند و احتمالاً می توانند در هر جنبه ای از زندگی شخصی یا حرفه ای شما پشتیبانی کنند.

کوچ کسب و کار: یک کوچ کسب و کار اغلب بر مشتریانی تمرکز می کند که می خواهند تغییرات شغلی کوتاه مدت یا بلندمدت ایجاد کنند. آنها ممکن است با جستجوی شغل، نوشتن رزومه، مصاحبه و پیشرفت حرفه ای شما را راهنمایی کنند.

برای ارتباط با محمدرضا علیا کوچ حرفه ای از موسسه فراکوچ با شماره ۰۹۳۵۳۶۳۳۴۲۳در واتساپ در ارتباط باشید یا از طریق این لینک اقدام فرمایید.

ادامه مطلب

 

  • ۰۱/۰۵/۰۵
  • عارفه شتا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی